Afbeelding

Aan boord bij Bert de Boer

Maritiem Media Uitgelicht Ontdek

Vaart op: De Waddenzee (40 x 8,60 meter, bouwjaar 1994).
Vaarroute: De hele Waddenzee.
Aan boord: Betonningsmaterialen: kettingen en stenen, reservematerialen, et cetera.

Wat voor soort schip is De Waddenzee?
,,Het is een betonningsvaartuig van Rijkswaterstaat dat we gebruiken om de vaarwegen in de Waddenzee goed bevaarbaar te houden. Onze hoofdtaak is het schoonmaken van betonningsmaterialen, het plaatsen van materialen en kijken of alles nog goed in positie ligt. En zo niet de betonning weer op de juiste plek leggen. We hebben de hele Waddenzee onder onze hoede.’’

Verantwoordelijk werk!
,,Zeker, het is erg belangrijk voor schippers om te weten waar ze wel en niet kunnen varen. De betonning ligt aan een steen verankerd in het water. Hoe dieper het water, hoe langer natuurlijk de ketting is waaraan die vastzit. En hoe krachtiger de stroming, hoe dikker de steen is. Wij controleren of alles nog in orde is. Is de ketting nog goed, ligt alles nog op de juiste positie?’’

Verschuift de boel gemakkelijk?
,,Bij slecht weer raakt er weleens iets op drift. Vanaf ons schip worden ook watermonsters genomen, aan de hand waarvan de waterkwaliteit van de Waddenzee wordt onderzocht. Daartoe komt een onderzoeker aan boord met zijn lab, in de vorm van een container. Hij vult zijn flesjes en wij taxiën hem van a naar b.’’

Wat maakt De Waddenzee prettig varen?
,,Het schip is speciaal gemaakt voor de oostelijke Waddenzee. Daar is het maar een meter diep. De Waddenzee heeft ook een diepgang van slechts een meter. Daardoor kunnen we bij alle objecten komen. We zijn altijd met de weerselementen bezig en geen dag is hetzelfde. Vandaag kom je ergens langs, waar je bijvoorbeeld de andere week niet meer kunt komen. Dan moet je uitvogelen hoe je dan je weg moet zoeken. Het is mijn lust en mijn leven.’’

‘Mijn vrouw heeft de bucketlist voor mijn pensioen al klaar’

Wat is je grootste ergernis op het water?
,,Schippers van plezierjachten die hun kaarten niet hebben bijgewerkt, waardoor ze denken dat de betonning niet goed ligt. Die hebben wij dan echter in het voorjaar verlegd. Dat is weleens vervelend, want je moet er na een melding wel naartoe om het te checken. In theorie kan het immers zo zijn dat iets inderdaad niet op de juiste positie ligt.’’

Heb je een favoriete vaarroute?
,,Nee, ik vind de hele Waddenzee mooi. Het is een prachtplek om te varen. Ik vind dat wij het mooiste beroep van de wereld hebben. We krijgen per kwartaal aangeleverd wat we moeten doen. Vervolgens moeten we zelf bepalen hoe we dat afhandelen, als het aan het einde van de rit maar klaar is.’’

Heb je wel een favoriete ligplek? 
,,Ook niet. We komen op alle eilanden, maar meestal liggen we bij Terschelling. Dat ligt mooi centraal.’’

De Waddenzee kent vast geen geheimen voor jou. 
,,Inderdaad. Ik scharrel al mijn hele leven rond op het wad. Ik ben een Amelander. Ik ben er geboren en ging al jong met een beurtschipper mee op pad.’’

Nooit de wens gehad ergens anders te varen?
,,Niet echt. Ik ben ook wel op de Waal, de Nederrijn, de Lek en het IJsselmeer geweest. Wat weken terug was ik nog met dit schip op de Randmeren om de recreatiebetonning op te nemen. Dat is ook allemaal mooi, hoor. Zo zie je nog eens wat anders. We zijn meestal twee tot drie dagen weg, slapen dan ook aan boord. Soms plannen we iets en verandert alles weer met één telefoontje. Het is een avontuurlijk leven. Toch stop ik er over een paar maanden mee.’’

Want? 
,,Dan heb ik vijfenveertig jaar voor het Rijk gewerkt – ik ben begonnen als vuurtorenwachter in Egmond aan Zee – en ga ik met pensioen. Ja, dat wordt een heel ander leven, maar de vrouw is al met een bucketlist bezig. En ik ben nog actief op een oude reddingsboot die op Lauwersoog ligt en waar ik nog mee weg kan. Die is uit de vloot van de KNRM geraakt en houden we nu in stand met een groep. De boot heeft zo’n rijke historie, het zou zonde zijn als die verloren gaat. En er komen vast nog meer andere leuke dingen op mijn pad.

Afbeelding

ADVERTENTIES